יום שלישי, 28 ביוני 2011

עלי גפן ממולאים

בתור אחת בת אוטוטו 50, לפעמים אני לא מבינה את עצמי... איך לא טעמתי דברים מסוימים עד גיל כל כך מופלג...
עלי גפן ממולאים למשל. לא ברור לי למה, אבל לא נתקלתי בהם ולא טעמתי עד לפני כמה שנים ( או שפשוט לא שמתי לב לקיומם ? בושה )

בכל מקרה, ברגע שטעמתי את המתכון הנפלא של 'אורנה ואלה' לעלי גפן ממולאים- התאהבתי!!

קצת התעסקות להכנה, אבל ממש לא נורא.
בפעם האחרונה שהכנתי, שבוע שעבר, בדקתי כמה זמן לוקחת לי מלאכת הגילגול ( 50-60 מגולגלים ) גג חצי שעה. לא נורא בכלל.

את העלים אני קוטפת אצל חברה עם גפן. הכי שווים העלים הכי צעירים, הירוק בהיר ורענן.
ואולי טוב שהעונה קצרה, אחרת לא הייתי מפסיקה להכין ולאכול....

עלי גפן ממולאים

70-80 עלי גפן טריים

מלית:
שלושת רבעי כוס שמן זית ( אני שמה קצת פחות )
4 בצלים קצוצים דק ( בינוניים )
2 כפות צנוברים
חצי כוס אוכמניות מיובשות ( אני שמה חמוציות )
כוס אורז לריזוטו ( ארבוריו )
רבע כוס מיץ לימון ( אני שמה קצת פחות )
שלושת רבעי כוס נענע קצוצה
שלושת רבעי כוס פטרוזליה קצוצה
שלושת רבעי כוס שמיר ( אני לא שמה , תמיד שוכחת לקנות... משהו שרוב בני הבית לא אוהבים משום מה )
שלושת רבעי כפית קינמון
שלושת רבעי כפית פלפל אנגלי טחון  ( מה שנקרה all spice  )
כפית וחצי מלח
פלפל שחור טחון
חצי כפית ציפורן טחונה

לבישול:
לחם לא טרי
רבע כוס מיץ לימון
רבע כוס שמן זית

להכנת המילוי:
מחממים שמן במחבת גדולה או סיר שטוח, מוסיפים את הבצלים ומטגנים 10 דקות עד שמזהיבים קצת, מוסיפים צנוברים, ואחרי 2-3 דקות את החמוציות והאורז.
מערבבים עד שהכל סופג את השמן.
מוסיפים מיץ לימון, מסירים מהאש.
מוסיפים את העשבי תיבול וכל התבלינים.
טועמים ( אפילו שהאורז קשה ) ומתקנים ע"פ הטעם...

מכינים את העלים:
שמים בקערה גדולה ושפכים עליהם מים רותחים. חולטים במשך דקה, ומסננים.

מגלגלים...

פורשים עלה עם הצד ה"יפה" כלי מטה שמים "פס" של מליתבמרכז למטה, וסגרים את הצדדים על המלית ומתחילים לגלגל כלפי הקצה העליון. לגלגל הדוק, אבל  בעדינות. ( לא סיפור.. פעם ראשונה שהכנתי לפני כמה שנים, איל שהיה בן 10 או פחות גילגל איתי... )
מניחים עם הקיפול כלפי מטה שישאר סגור, וממשיכים.

בישול:
מניחים פרוסות של לחם בתחתי של סיר גדול וכבד ( שימו לב- לרגישים לגלוטן- לשים כמובן לחם ללא גלוטן מן הסתם )
על הלחם לפרוס כמה עלי גפן, ככה שלא יראו את הלחם ממתחת.
על העלים לסדר בצפיפות את המגולגלים אחד ליד השני. להוסיף את המיץ לימון והשמן, ומים עד כדי כיסוי.
לשים צלחת הפוכה שתכסה את הכל ותלחץ על המגולגלים כלפי מטה. ולכסות סיר
לבשל על אש קטנה שעה, שעה+ עד שהם רכים ומוכנים. לבדוק מדי פעם שלא נגמרים המים.

להוציא בזהירות שלא יתפרקו.













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה